Kun kotisivut ovat hankintalistalla, tulee varmasti mietittyä asiaa monelta kantilta. Tässä muutamia esimerkkitilanteita mahdollisesti helpottamaan ratkaisun tekemistä.
Valmiissa teemassa oleviin kuvien ja tekstien paikkoihin onnistuu aloittelijakin melko helposti vaihtamaan omat kuvat ja tekstit, mutta riittääkö se? Palveleeko valmis teema oikeasti käyttötarkoitusta? Kun mainostoimisto rakentaa kotisivut, niissä huomioidaan esimerkiksi asiakaspolku, eli pyritään tekemään kotisivuista mahdollisimman hyvin sitä kohderyhmää palvelevat, joille kotisivut on tarkoitettu.
Entäpä jos valmiin teeman fontti tai värimaailma eivät miellytä silmää? Niiden vaihtaminen valmiiseen teemaan ei välttämättä ole yksinkertaista. Tai jos tulee tarve lisätä sivustolle uusia sivuja? Valitettavan usein törmää myös siihen, että kotisivut eivät toimi kunnolla kännykässä. Jos esimerkiksi tekstit eivät mukaudu oikealla tavalla laitteen näyttökoon mukaan, voivat etenkin pitkät sanat katketa eri riville satunnaisesta kohdasta ja tämä ei äkkiseltään näytä kovin hyvälle. Kotisivujen laadukas tekeminen vaatii graafista silmää ja pitkäjänteistä perehtymistä käytetyn julkaisujärjestelmän ominaisuuksiin. Mainostoimisto pystyy auttamaan yritystä kokonaisvaltaisesti yritysilmeen suunnittelusta / brändin rakentamisesta lähtien. Yrittäjälle vastaavasti oman bisneksen tekemisessä aika on rahaa. Ennen kuin päättää itse tehdä kotisivut, on hyvä pohtia, tulisivatko itsetehdyt kotisivut loppupelissä sittenkään niin edullisiksi?
Kun asiat ovat kunnossa kotisivujen kohdalla, niihin laitettu raha voi tulla moninkertaisena takaisin. Laadukkaat kotisivut muodostuvat kokonaisuudesta, jossa on huomioitu mm. seuraavia asioita: asiakaspolku, asiakasta palvelevat sisällöt, yrityksen imagon mukainen ulkoasu, sivuston hyvä löydettävyys hakukoneista, sivuston toimivuus eri päätelaitteilla, sivuston helppo päivitettävyys sekä tietoturva.
Mainostoimiston valinnan taustalla voi olla myös luottamuspula. Kenet uskaltaa valita, kun toimijoita on niin paljon? Jos mainostoimiston nettisivuilla on asiakaskokemuksia, niitä kannattaa käydä lukemassa. Palautteista voi saada hyvän yleiskäsityksen yrityksen palvelusta. Jos kaipaa vielä lisävahvistusta, mikään ei estä soittamasta palautteen antaneeseen yritykseen. Ennen kotisivujen tilaamista on hyvä vielä varmistaa, antaako mainostoimisto ohjeet / perehdytyksen tekemiensä sivujen päivitykseen? Onhan kätevää, että asiakas pystyy tarvittaessa itsenäisesti päivittämään kotisivuja. Entäpä saako mainostoimistolta asiakaspalvelua puhelimitse tai mahdollisesti paikan päällä? Jollekin paikallisuus merkkaa paljon, mutta nykyään monet asiat hoituvat kätevästi ja kustannustehokkaasti myös videoneuvottelun välityksellä.
Vaikka kotisivujen tekninen toteutus onnistuisikin, tuttavalta ei välttämättä löydy ammattigraafikon silmää ja näkemystä. Jos kotisivut valmistuvat ja näkevät päivänvalon, hoitaako tekijä jatkossa sivujen päivitykset ja tietoturva-asiat? WordPress on maailman käytetyin kotisivujen julkaisujärjestelmä, jossa houkutuksena ovat maksuttomat liitännäiset. WordPress sivuston toteutuksessa onkin erityisen tärkeää huomioida, että käytetyt liitännäiset ovat turvallisia. Liitännäisiin tulee säännöllisesti mm. tietoturvapäivityksiä, jotka kannattaa hoitaa säännöllisesti kuntoon.
Laadukas mainostoimisto käyttää toteuttamillaan WordPress kotisivuilla turvallisia liitännäisiä ja kertoo asiakkailleen mahdollisista liitännäisten päivitystarpeista. Parhaimmillaan mainostoimisto tarjoaa asiakkaalleen vaihtoehtoisesti liitännäisten päivityspalvelua, joka on vaivaton vaihtoehto asiakkaalle.
Summa summarum
Kotisivut voi tosiaan hankkia monella tavalla ja jokaisen kannattaa miettiä, mikä on omalla kohdalla sopiva vaihtoehto. Omallekin ajalle on hyvä laskea joku arvo. Tietysti jos aikaa on yllin kyllin sekä kiinnostusta riittää, niin mikään ei estä perehtymään asiaan. Googlesta löytää tänä päivänä kaiken tarvittavan tiedon ja lisäksi Youtuben kautta löytyy paljon hyviä opasvideoita varsinkin, jos englanninkieli taipuu.
0 Comments
|
Okap-IT Blogi
Okapit pohtivat mainontaan ja markkinointiin liittyviä ajankohtaisia aiheita eri näkökulmista. Arkisto
|