Okap-IT
  • etusivu
  • palvelut
    • kotisivut yritykselle
      • nano-okapi
      • mini-okapi
      • pikku-okapi
      • iso-okapi
      • räätäli-okapi
    • verkkokauppa
    • kotisivujen päivitys
    • digimarkkinointi
    • graafinen suunnittelu
    • muut palvelut
  • referenssit
    • referenssi-arkisto
  • yritys
  • yhteystiedot
  • palautteet
  • blogi
  • etusivu
  • palvelut
    • kotisivut yritykselle
      • nano-okapi
      • mini-okapi
      • pikku-okapi
      • iso-okapi
      • räätäli-okapi
    • verkkokauppa
    • kotisivujen päivitys
    • digimarkkinointi
    • graafinen suunnittelu
    • muut palvelut
  • referenssit
    • referenssi-arkisto
  • yritys
  • yhteystiedot
  • palautteet
  • blogi

Okapeilla on asiaa

Verkkokaupalla koronaa vastaan.

25/3/2020

0 Kommentit

 
Yrityksemme on selvittänyt ensimmäisen tilikauden kunnialla läpi ja toinen on paraikaa meneillään. Olimme jo varautuneet, että toinen tilikausi tulee olemaan edeltäjäänsä haastavampi, koska esimerkiksi starttirahaa ei ole enää turvana. Meidän on nyt pystyttävä seisomaan omilla jaloillamme, toisin sanoen saatava elantomme omasta yrityksestämme. Tilanteeseen tuo uuden haasteen ajankohtaiseksi noussut COVID-19 eli koronavirus.

Olemme viime viikkoina huomanneet lisääntyvässä määrin, että asiakkaat ovat selvästi varovaisempia ja keskusteluissa vilisee koronavirus. Monet ovat mietteissään tilanteesta ja kauppojen klousaaminen on siirtynyt usealla kuukaudella eteenpäin. Tärkein asiakasryhmämme ovat pienet ja keskisuuret yritykset, joihin koronaviruksen vaikutukset tällä hetkellä jo kovasti heijastuvat.

Tilanteesta huolimatta, olemme jatkaneet työtämme entiseen malliin. Hannu ahertaa uusien kontaktien parissa ja minä hoidan projekteja.

Kuva
Jos myynti alkaa kovasti sakkaamaan ja projektit vähenevät, ei kannata väsyttää itseään lisäämällä kontaktimääriä. Suuntaammekin ajankäyttöämme enemmän palveluiden ja brändimme kehittämiseen. Uskomme, että verkkokaupan suosio tulee koronaviruksen vaikutuksesta lisääntymään, joten siihen haluamme panostaa seuraavaksi.
Hannu ei tapansa mukaan aikaillut, vaan on jo neuvotellut tutun yrityksen, Vilkas Group Oy:n kanssa yhteistyöstä. Vilkas Group Oy on kotimainen yritys, joka on toiminut verkkokauppa-alalla Suomessa jo 25 vuotta. Hannu on tuntenut Vilkkaan toimitusjohtajan Markku Korkiakosken jo vuodesta 2005, jolloin yritys toimi vielä nimellä Gagar.
Kuva
Oli jännä sattuma, että Vilkas on nyt lanseerannut kampanjan #pelastetaankauppa, auttaakseen hätää kärsiviä kivijalkaliikkeitä selviämään koronaviruksen mukanaan tuomasta asiakaskadosta. Lisätietoa kampanjasta löytyy osoitteesta pelastetaankauppa.fi, jossa voi käydä luomassa maksutta perusverkkokaupan. Ensimmäisen puoli vuotta voi kokeilla verkkokauppaa sitoumuksetta. Kampanja on voimassa 30.6.2020 saakka.
Kuva
Suunnittelmissamme on toteuttaa lähiaikoina verkkokaupasta pilottiprojekti ja kevään aikana alamme tarjoamaan asiakkaillemme laajamittaisemmin verkkokauppojen toteutuspalvelua. Haemme nyt verkkokauppareferenssejä, joten mikäli koet kaipaavasi apua verkkokaupan perustamisessa, niin toteutuksen saa meiltä hyvinkin kukkaroa hellivään hintaan.

Pidetään huoli toisistamme ja yhteispelissä on voimaa. Ollaan yhteyksissä. PS. Muistetaan pestä hyvin kädet eikä hamstrata liikaa vessapaperia ;)
0 Kommentit

Kotisivut hankintalistalla?

20/2/2020

0 Kommentit

 
Kun kotisivut ovat hankintalistalla, tulee varmasti mietittyä asiaa monelta kantilta. Tässä muutamia esimerkkitilanteita mahdollisesti helpottamaan ratkaisun tekemistä.
”Teen itse kotisivut ja säästän rahaa.”

Nykyään on saatavilla maksuttomia kotisivualustoja, joten tulee helposti houkutus kokeilla tehdä kotisivut itse. Mieltä askarruttaa lisäksi, kannattaako satsata rahaa mainostoimistoon, kun netissä jopa rohkaistaan tekemään kotisivut ilman koulutusta, ilmaiselle alustalle, alle viidessä minuutissa. Ilmaista lounasta ei kuitenkaan yleensä ole.

Maksuttoman kotisivualustan kylkiäisenä saattaakin saada kotisivuilleen muiden yritysten mainoksia. Kotisivualusta tarvitsee lisäksi toimiakseen webhotellin eli kotisivutilan ja webhotellien hinnoissa voi olla suuriakin vaihteluita. Mikäli haluaa oman verkkotunnuksen, siitä joutuu vähintäänkin jotain maksamaan.

Kuva
Valmiissa teemassa oleviin kuvien ja tekstien paikkoihin onnistuu aloittelijakin melko helposti vaihtamaan omat kuvat ja tekstit, mutta riittääkö se? Palveleeko valmis teema oikeasti käyttötarkoitusta? Kun mainostoimisto rakentaa kotisivut, niissä huomioidaan esimerkiksi asiakaspolku, eli pyritään tekemään kotisivuista mahdollisimman hyvin sitä kohderyhmää palvelevat, joille kotisivut on tarkoitettu.

Entäpä jos valmiin teeman fontti tai värimaailma eivät miellytä silmää? Niiden vaihtaminen valmiiseen teemaan ei välttämättä ole yksinkertaista. Tai jos tulee tarve lisätä sivustolle uusia sivuja? Valitettavan usein törmää myös siihen, että kotisivut eivät toimi kunnolla kännykässä. Jos esimerkiksi tekstit eivät mukaudu oikealla tavalla laitteen näyttökoon mukaan, voivat etenkin pitkät sanat katketa eri riville satunnaisesta kohdasta ja tämä ei äkkiseltään näytä kovin hyvälle.


Kotisivujen laadukas tekeminen vaatii graafista silmää ja pitkäjänteistä perehtymistä käytetyn julkaisujärjestelmän ominaisuuksiin. Mainostoimisto pystyy auttamaan yritystä kokonaisvaltaisesti yritysilmeen suunnittelusta / brändin rakentamisesta lähtien. Yrittäjälle vastaavasti oman bisneksen tekemisessä aika on rahaa. Ennen kuin päättää itse tehdä kotisivut, on hyvä pohtia, tulisivatko itsetehdyt kotisivut loppupelissä sittenkään niin edullisiksi?

”"Tarjous on hyvä, mutta jokin tässä vielä mietityttää.”

Kotisivujen tarjonta ja mainostoimistojen määrä pistävät tänä päivänä päät pyörälle. Valinnanvaraa riittää ja hinnoissa voi olla suuriakin vaihteluita. Kannattaa syventyä huolella tarjouksen sisältöön eikä tuijottaa pelkkiä numeroita. Sanoohan vanha sanontakin ”Markan suutari voi tehdä vitosen vahingon”. Kotisivujen toteutushintaa ei kannata tosiaan ajatella pelkkänä kulueränä vaan paremminkin sijoituksena yritystoimintaan / yrityksen markkinointiin.
Kuva
Kun asiat ovat kunnossa kotisivujen kohdalla, niihin laitettu raha voi tulla moninkertaisena takaisin. Laadukkaat kotisivut muodostuvat kokonaisuudesta, jossa on huomioitu mm. seuraavia asioita: asiakaspolku, asiakasta palvelevat sisällöt, yrityksen imagon mukainen ulkoasu, sivuston hyvä löydettävyys hakukoneista, sivuston toimivuus eri päätelaitteilla, sivuston helppo päivitettävyys sekä tietoturva.

Mainostoimiston valinnan taustalla voi olla myös luottamuspula. Kenet uskaltaa valita, kun toimijoita on niin paljon? Jos mainostoimiston nettisivuilla on asiakaskokemuksia, niitä kannattaa käydä lukemassa. Palautteista voi saada hyvän yleiskäsityksen yrityksen palvelusta. Jos kaipaa vielä lisävahvistusta, mikään ei estä soittamasta palautteen antaneeseen yritykseen.

Ennen kotisivujen tilaamista on hyvä vielä varmistaa, antaako mainostoimisto ohjeet / perehdytyksen tekemiensä sivujen päivitykseen? Onhan kätevää, että asiakas pystyy tarvittaessa itsenäisesti päivittämään kotisivuja. Entäpä saako mainostoimistolta asiakaspalvelua puhelimitse tai mahdollisesti paikan päällä? Jollekin paikallisuus merkkaa paljon, mutta nykyään monet asiat hoituvat kätevästi ja kustannustehokkaasti myös videoneuvottelun välityksellä.

”Sukulainen tekee minulle kotisivut.”

Monesta suvusta tai tuttavapiiristä tuntuu usein löytyvän joku it-nero, joka pyöräyttää kotisivut käden käänteessä ja vieläpä ilmaiseksi. Kannattaa kuitenkin muistaa kysyä asianomaiselta, liikeneekö hänellä aikaa tai kiinnostusta yllättävään kotisivuprojektiin. Henkilöllä joka ei tee työkseen kotisivuja, on usein oma leipätyö. Sukulaisten ja kaverien tekemien kotisivujen kohdalla kannattaakin varautua pitkään / loppumattoman pitkään toimitusaikaan.
Kuva
Vaikka kotisivujen tekninen toteutus onnistuisikin, tuttavalta ei välttämättä löydy ammattigraafikon silmää ja näkemystä. Jos kotisivut valmistuvat ja näkevät päivänvalon, hoitaako tekijä jatkossa sivujen päivitykset ja tietoturva-asiat? WordPress on maailman käytetyin kotisivujen julkaisujärjestelmä, jossa houkutuksena ovat maksuttomat liitännäiset. WordPress sivuston toteutuksessa onkin erityisen tärkeää huomioida, että käytetyt liitännäiset ovat turvallisia. Liitännäisiin tulee säännöllisesti mm. tietoturvapäivityksiä, jotka kannattaa hoitaa säännöllisesti kuntoon.

Laadukas mainostoimisto käyttää toteuttamillaan WordPress kotisivuilla turvallisia liitännäisiä ja kertoo asiakkailleen mahdollisista liitännäisten päivitystarpeista. Parhaimmillaan mainostoimisto tarjoaa asiakkaalleen vaihtoehtoisesti liitännäisten päivityspalvelua, joka on vaivaton vaihtoehto asiakkaalle.

Summa summarum
Kotisivut voi tosiaan hankkia monella tavalla ja jokaisen kannattaa miettiä, mikä on omalla kohdalla sopiva vaihtoehto. Omallekin ajalle on hyvä laskea joku arvo. Tietysti jos aikaa on yllin kyllin sekä kiinnostusta riittää, niin mikään ei estä perehtymään asiaan. Googlesta löytää tänä päivänä kaiken tarvittavan tiedon ja lisäksi Youtuben kautta löytyy paljon hyviä opasvideoita varsinkin, jos englanninkieli taipuu.

0 Kommentit

    Okap-IT Blogi

    Okapit pohtivat mainontaan ja markkinointiin liittyviä ajankohtaisia aiheita eri näkökulmista.

ETUSIVULLE
PALVELUT
REFERENSSIT
TARINAMME
YHTEYSTIEDOT
PALAUTTEET
Kuva


​OKAP-IT - KOTISIVUT YRITYKSELLE, MAINOSTOIMISTOPALVELUT, GRAAFINEN SUUNNITTELU,
VERKKOKAUPAN PERUSTAMINEN, IT-PALVELUT. KUOPIO, SIILINJÄRVI JA KOKO MUU SUOMI.

TIETOSUOJASELOSTE
SOPIMUSEHDOT
OKAP-IT KY     -     044 240 6225     -     INFO@OKAPIT.FI
KOTISIVUT: OKAP-IT 
  • etusivu
  • palvelut
    • kotisivut yritykselle
      • nano-okapi
      • mini-okapi
      • pikku-okapi
      • iso-okapi
      • räätäli-okapi
    • verkkokauppa
    • kotisivujen päivitys
    • digimarkkinointi
    • graafinen suunnittelu
    • muut palvelut
  • referenssit
    • referenssi-arkisto
  • yritys
  • yhteystiedot
  • palautteet
  • blogi